Zapasy
Panoszy się w szafkach kuchennych, w lodówkach, szafach na ubrania, szufladach biurek, w garażu, w ogrodzie, a także oczywiście w biurach, lokalach usługowych i podczas produkcji. Można powiedzieć, że Muda ta jest wszędobylska, jednak stosunkowo łatwa do wyeliminowania – przynajmniej w znacznej części przypadków. A to jest niezwykle ważne, ponieważ nie podejmując kroków przeciwdziałających, jesteś narażony/a na duże ryzyko i koszty.
Zapasy to strata!
Mając nadmierne zapasy czegokolwiek, mrozisz swój kapitał. Oznacza to, że ponosisz koszty, które pozostają z Tobą, aż do upłynnienia materiału lub produktu. W jeszcze gorszym wariancie może się okazać, że po czasie będziesz na stracie, ponieważ upłynie termin użyteczności bądź przydatności zapasów. Magazynując, zajmujesz przestrzeń, która mogłaby być wykorzystana na coś innego, przez co generujesz kolejną stratę zasobu. Oprócz tego, nabywając nadmierną ilość przedmiotów tracisz do tego swoją energię oraz czas.
Nie można ukryć, że utrzymywanie stanów minimalnych w niektórych sytuacjach jest konieczne. Niekiedy bowiem koszty logistyczne przewyższają koszty magazynowania. Powinno to jednak wynikać ze świadomego zarządzania gospodarką materiałową.
Jeśli chodzi o samą kwestię zapasów, żeby nauczyć się i przyzwyczaić do ich rozpoznawania, masz teraz okazję rozpracować kilka odświeżających przykładów:
Zapasy to:
- Efekt zakupowego szału, kiedy jesteś w sklepie i masz ochotę na jogurty we wszystkich smakach, a i tak nie wiesz, kiedy je zjesz i czy zdążysz przed końcem daty przydatności.
- 4 kg mąki w sytuacji, w której nie pieczesz ciast ani pieczywa albo 4 kg cukru, jeśli nie słodzisz.
- 5 bułek z 10-ciu, które miałeś/aś zjeść sam/a, ale nie zdążysz wszystkich skonsumować, ponieważ są już za twarde trzeciego dnia.
- Ubrania, które leżą jeszcze z metką w Twojej szafie, chociaż jeszcze długo lub wcale ich nie ubierzesz.
- Zeszyty i przybory, które kupujesz sobie lub swoim dzieciom w każdym nowym roku szkolnym, mimo że z poprzednich lat została jeszcze okazała kolekcja.
- Meble, które kurzą się na strychu, bo może znajdziesz dla nich sposób na aranżację wnętrza (choć podświadomie czujesz, że nadają się tylko do utylizacji).
- Chomikowanie wszelkich przedmiotów codziennego użytku, ponieważ kiedyś „na pewno się komuś przydadzą”.
- Paleta katalogów promocyjnych, które kiedyś „na pewno zostaną wykorzystane”, choć jeszcze nie wiadomo kiedy (najpewniej skończą jako podpałka na ognisku).
- Nadmierny stan surowców, który zalega na magazynie przedsiębiorstwa, mimo, że prognozy planistyczne nie wskazują na jego zapotrzebowanie w perspektywie długoterminowej.
- To również zapasy wyrobów gotowych, które zostały wyprodukowane niekoniecznie pod konkretne zamówienie Klienta, a także tzw. WIP (Work in Progress) czyli materiały stanowiące produkcję w toku. Wspomniane półprodukty bardzo często stanowią bolączkę przedsiębiorstw, mrożąc kapitał, zajmując przestrzeń na hali, a także „narażając się” na uszkodzenia.
Resztę przykładów, które przyszły Ci do głowy zapisz na Karcie Pracy. Zasada działania jest taka sama, jak w przypadku analizy oczekiwania, która została opisana w poprzednim artykule.
Dla przypomnienia, Twoim zadaniem jest dokonanie wewnętrznej refleksji czym są dla Ciebie zapasy, jak możesz je wyeliminować, bądź uszczuplić ich stan. Resztę pokazuje fragment Karty umieszczony poniżej.
Jak przeciwdziałać zapasom?
- Jako pierwsza pojawia się siła nawyku. Długofalowy sukces przynosi wypracowanie nowych standardów i utrzymanie ich jako własne rytuały. Nie odkładaj wszystkiego na czarną godzinę w pudłach, nie przechowuj na wszelki wypadek. Ustal nowe zasady, których będziesz się trzymać konsekwentnie.
- Selekcja, Systematyka, Sprzątanie, Standaryzacja, Samodyscyplina – poznaj algorytm metody 5S, stanowiącej fundament metodyki Lean Management. 5S spełnia się dokładnie na każdej płaszczyźnie – produkcyjnej, usługowej, biurowej, czy domowej! Metoda ta służy prawidłowej organizacji miejsca pracy, wolnego od zapasów oraz pozostałych źródeł marnotrawstwa. Twoim zadaniem jest postępować zgodnie z przedstawionymi krokami.
- Dokonujesz Selekcji przedmiotów i narzędzi, które są Ci potrzebne codziennie, które wykorzystujesz tylko sporadycznie lub tych które są zbędne.
- Następnie przechodzisz do Systematyki, nadajesz miejsca i oznaczenia dla przedmiotów, które zdecydowałeś/aś się pozostawić.
- Krok trzeci to Sprzątanie, tutaj spełniasz założenia dwóch wcześniejszych etapów, ustawiasz przedmioty zgodnie z nowymi ustaleniami, a także zachowujesz ogólny ład w Twojej przestrzeni. Sprzątanie to także rutynowe działania – te, które wykonujesz na co dzień – które mają zapewnić trwałą czystość stanowiska.
- Standaryzacja prowadzi Cię do utrzymania najlepszego stanu Twojej przestrzeni, który wypracowałeś/aś we wcześniejszych krokach. W tym etapie tworzysz własne modelowe standardy, które mają stanowić wzór postępowania (zdjęcie ułożenia pudełek w szafie, system tworzenia etykiet itd.).
- Samodyscyplina to największe wyzwanie i jednocześnie wspomniana wcześniej próba wypracowania nawyków. W tym kroku pracujesz sam/a nad sobą, sprawdzasz się, a gdy coś dalej nie pasuje, poprawiasz.
To tylko zalążek informacji o metodzie 5S. Przeczytasz o niej więcej już wkrótce w kolejnych artykułach. Tymczasem polecamy zajrzeć pod link https://leanactionplan.pl/5s/.
- Część przedmiotów, materiałów, narzędzi, które posiadasz to na pewno rzeczy zbędne, których możesz się pozbyć, utylizując je. Jeśli jednak, uważasz, że część z nich może dostać drugie życie oddaj je, przekaż do domów dziecka lub pomocy społecznej, albo sprzedaj! Istnieje mnóstwo ciekawych aplikacji oraz stron internetowych, które pomogą Ci znaleźć nowych właścicieli Twoich zapasów. Już pewnie niejednokrotnie miałeś/aś okazję z takich skorzystać. Mimo wszystko, poniżej kilka przydatnych linków, wybranych subiektywnie:
Na koniec jeszcze jedna rzecz do zapamiętania. Wszystkie podjęte przez Ciebie działania w związku z eliminacją zapasów bądź ich uszczupleniem, powinny być racjonalne. Nikt nie mówi, że masz pozbyć się wszystkiego! Po prostu zastanów się nad tym, co faktycznie zajmuje nadmiernie Twoją przestrzeń, odbiera Ci czas, poprzez ciągłe przeszukiwanie pudeł czy uszczupla portfel, nie dokonując żadnego zwrotu.
Powodzenia!
Obraz 1 oraz 3 wykorzystuje zdjęcie www.freepik.com__Designed by Freepik
Zostaw komentarz