Shopping cart
0.00 zł

Nadprodukcja

To najgorsze marnotrawstwo z punktu widzenia poniesionych kosztów. Wszystko co zostało wykonane ponad stan, co leży bezczynnie, jest wynikiem nadprodukcji. A najbardziej bolesnym momentem dla kieszeni jest sytuacja, w której Klient zmienia zamówienie i nie odbiera zalegających produktów. W głowie pozostaje wtedy tylko nadzieja i oczekiwanie, że może ktoś inny zdecyduje się na zakup. Jeśli nie, sprawa ma przykre zakończenie. Kapitał został zamrożony i nie odzyskany, a poniesione koszty dotyczą nie tylko produktów, ale wszystkich okalających procesów wytwórczych, energii, czasu oraz przestrzeni.

Nadprodukcja z premedytacją jest jedną z ostatnich Muda, jakie zostały opisane w artykułach. Wynika to z tego, iż generuje ona cały ciąg przyczynowo – skutkowy, a kolejne marnotrawstwa przypominają przewracające się klocki domino. Efektem nadprodukcji są zapasy. Wykonane procesy w trakcie nadprodukcji można określić jako nadmierne przetwarzanie oraz zbędne ruchy. Przemieszczanie produktów to zbędny transport, a chwila nadziei, że jednak się sprzedadzą to oczekiwanie. Pozostają jeszcze braki i defekty, które mogą przecież się pojawić na każdym etapie procesu.

Produkcja na bufor to nadprodukcja

Wiele przedsiębiorstw decyduje się na produkcję większych ilości wyrobów gotowych niż przewiduje zamówienie. Wynika to z niepewnych lub bardzo dynamicznych prognoz planistycznych. Popyt na poszczególne produkty nie zawsze jest zbilansowany, a zagrożeniem dla łańcucha dostaw jest efekt byczego bicza, który jak sinusoida faluje, pokazując potrzebę klienta lub jej brak. Stąd na wszelki wypadek, gdyby liczba zamówień w bardzo szybkim tempie wzrosła, producent woli mieć bufor, aby sprostać oczekiwaniom i nie dać przewagi swojej konkurencji. Pomysł ten wydaje się całkiem sensowny i czasami wręcz konieczny. Jednak zdecydowanie nie zawsze. Znacznie lepszym rozwiązaniem, zgodnym z metodyką Lean Management (szczupłe zarządzanie) jest produkowanie w myśli koncepcji Just in Time, czyli dokładnie na czas. Rezultatem jest bezzapasowy system wytwórczy, w którym właściwy klient dostaje właściwe produkty pod zamówienie, we właściwej ilości, we właściwym stanie, miejscu, czasie oraz koszcie. Słowo „właściwy” powtarza się nie przez przypadek, ponieważ wynika ono z zasady 7W, bądź 7R (z angielskiego „right”), która mocno wspiera Just in Time.

Ten temat można by było jeszcze bardzo długo rozwijać, jednak już najwyższy czas, aby przejść do Twojej nadprodukcji w codziennym życiu. Nie musisz być operatorem produkcji, kierownikiem, czy szefem, aby mieć z nią styczność. Jak wszystkie pozostałe Muda, dotyka Cię ona w pracy, w szkole, w domowych obowiązkach, jak i zachciankach. W tym miejscu powinieneś/aś znowu poczuć się jak klient albo wyznaczyć swoich klientów. Jeśli nie pamiętasz lub nie miałeś/aś okazji zapoznać się z tą koncepcją wróć do artykułu „Nie trawimy marnotrawstwa”. Będąc klientem sam/a dla siebie lub traktując tak innych, produkujesz pewne dobra bądź świadczysz usługi. Twoją nadprodukcją może być więc nadmierna ilość każdej czynności, bądź zużytego materiału. Pamiętaj o tym, że im więcej masz, tym więcej tracisz. W wyobrażeniu sobie tego pomogą Ci poniższe przykłady.

Nadprodukcja to:

  • Wynik gotowanego przez Ciebie obiadu, jeśli w planie masz zjeść sam/a, a w garnku szykuje się porcja jak dla całej rodziny. Oczywiście możesz odgrzewać dwa lub trzy dni, ale cały tydzień… to zdecydowanie za dużo.
  • Upieczenie kilku ciast dla gości, mimo że wiesz, że przecież i tak nie dadzą rady tyle zjeść.
  • Sprawozdanie napisane na 2000 znaków, zamiast 1000.
  • Opracowanie danych do raportu w biurze, mimo tego, że nikt nie oczekiwał podsumowania i nie zostanie ono wykorzystane.
  • Szybsze wykonywanie czynności niż kolejne stanowisko jest w stanie przetworzyć.
  • Rozkrojenie większej ilości formatek szkła do organizerów, ponieważ istnieje ryzyko, że w dalszych procesach mogą one ulec uszkodzeniu, jednak w rzeczywistości tworzą się pokaźne zapasy.
  • Efekt pracy na akord, w którym pracownicy mają wykonać jak najwięcej produktów w danym czasie, co wcale nie musi być powiązane z ilością jaka widnieje na zamówieniu klienta.
  • Wynik decyzji, której założenie mówi, że lepiej wyprodukować więcej, niż organizować częściej czasochłonne przezbrojenia maszyn.

Skorzystaj teraz z Karty Pracy i rozpisz swoje refleksje na temat własnych doświadczeń z nadprodukcją.

Jak przeciwdziałać nadprodukcji?

  • Pracuj nad budowaniem nowych nawyków i standardów. Spróbuj zmienić swój sposób działania z PUSH na PULL. Wspomniane koncepcje dedykowane są szczególnie płaszczyźnie produkcyjnej, działaniom usługowym, czy biurowym. Nie znaczy to jednak, że nie możesz ich potraktować jako inspiracji do indywidualnych usprawnień. System PUSH prezentuje ideę „wypychania” produktów, co zwykle wiąże się z nadprodukcją, zapasami, zbędnymi ruchami itd. System PULL ukazuje „ciągnięcie” lub „ssanie”, oznacza to, że produkcja odbywa się wyłącznie pod konkretne zamówienia i dopiero zgłoszenie klienta stanowi impuls napędzający całą machinę. Działanie w stylu PULL jest zgodne z wspominaną koncepcją Just in Time. Przyjrzyj się różnicom przedstawionym poniżej.

  • Jak sam/a widzisz, jeśli wypracujesz nowe standardy, oparte o konkretne informacje, a nie przypuszczenia, zwiększysz swoje szanse na eliminację nadprodukcji. Zmiana założeń podczas codziennych czynności takie jak gotowanie, czy pieczenie pozwoli Ci na oszczędność czasu, energii, przestrzeni oraz pozostałych zasobów.
  • Planuj i zarządzaj swoimi obowiązkami w czasie. Śledząc swoje plany i działania, jesteś w stanie przeciwdziałać czynnościom, które na daną chwilę nie są potrzebne. Na tablicy lustrzanej nie muszą znajdować się tylko Twoje notatki, pozwól aby osoby z Twojego otoczenia również umieszczały tam niezbędne informacje. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której Ty wykonasz dane czynności, a ich efekty będą oczekiwać, ponieważ osoba z kolejnego stanowiska nie będzie w stanie ich jeszcze przetworzyć.

Jeśli przeczytałeś/aś wcześniejsze artykuły o pozostałych źródłach marnotrawstwa, z pewnością AkcJA EliminacJA nabiera dla Ciebie coraz większego sensu. Już wkrótce dowiesz się o brakach i defektach, które zamykają listę głównej klasyfikacji Muda. Tymczasem powodzenia!

Artykuły

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Następny artykuł
Braki i defekty
Poprzedni artykuł
Nadmierne przetwarzanie
Call Now Button